Det är många som frågar om bra tips för ordinlärning. Jag hoppas att ni kan få lite hjälp med det. Tyvärr finns det inga trix som gör att man slipper undan arbete.
Denna vecka har jag förmånen att få presentera min kollega, Christina Söderlund. Hon har lång erfarenhet av språkinlärning och vet mycket väl vad som fungerar i praktiken. Jag ska alldeles kort försöka tala om varför Chrisses tips fungerar så bra, utifrån hur våra hjärnor fungerar.
Chrisse-tips 1. Lär dej de nya orden i rätt sammanhang. Läs och översätt ”stycket”, men skriv inte in översättningen mellan raderna.
Kjell-förklaring 1. Riktigt små barn lär sig massor med ord snabbt, de sitter aldrig och rabblar ordlistor. De lär sig sina nya ord i ett givet sammanhang och våra hjärnor är gjorda för att ta till sig information som finns i ett sammanhang. Världen är nämligen full av sammanhang. Anledningen till att du inte ska skriva in översättningarna direkt mellan textraderna är att våra hjärnor är gjorda för att spara energi ( naturligt lata), så vi är som gjorda för att tjuvkika och slippa anstränga oss/ spara energi.
Chrisse-tips 2. Läs högt.
Kjell-förklaring 2. Ju fler sinnen man använder för att lagra information desto bättre fastnar det. Du ger hjärnan en bättre chans, det blir en större del av hjärnan som blir engagerad. Kolla hur spädbarn gör! De både känner, luktar och smakar.
Chrisse-tips 3. Skriv ner de ord som är svåra att lära sig. Uttala dem samtidigt.
Kjell-förklaring 3. Om du använder handen så ger du muskelminnet en chans och uttalar du ordet så får du med hörselsinnet också.
Chrisse-tips 4. Gör en egen lista med ”viktiga småord”, t ex sedan, ibland, alldeles…
Använd därefter dessa ”småord” i egna meningar som du gör.
Kjell-förklaring 4. Att skriva egna meningar är att skapa sammanhang. Gör gärna lite knäppa eller roliga egna meningar, då kommer du ihåg dem bättre. Våra hjärnor är gjorda för att reagera på det nya och annorlunda.
Att lära sig ett nytt ord tar ca 7-9 repetitioner, så det krävs en hel del arbete. Om du bestämmer dej för att lära in t ex 15 ord varje kväll, så blir det inte så jobbigt och då orkar hjärnan bättre med lagringen. Det är både hjärnsmart och gör att man inte blir så less.
Hej!
SvaraRaderaFör elever som har problem med auditiv perception, dvs hjärnans tolkningscentra för ljud har "lärt sig" att tolka ljud fel, är det verkligt jobbigt att lära sig språk och glosor. Då är det bra med sammanhang plus att ha bilder till ordet. I bästa fall kan de eleverna kompensera med sitt visuella (syn)minne. Det har fungerat bra för flera av de elever som jag varit involverad i. Bäst är ju förstås att få skivträning så att hjärnans auditiva tolkningscentrum lär om sig så att den tolkar rätt sorts ljud (språkljud) och ignorerar störande ljud (brus, prassel tec) Gudrun